چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

همان‌طور كه می‌دانید افرادی كه آرام‌تر و صبورتر هستند، معمولا به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند. از آنجایی‌كه این افراد دارای ذهنی آرام بوده و با آرامش بیشتری زندگی می‌كنند، می‌توانند بر روی دیگران تاثیر مثبتی بگذارند و به اصطلاح با قدرتی جادویی كه دارند به هر آنچه می‌خواهند دست یابند. زیرا آرامش ذهن یكی از گرانبهاترین چیزهایی است كه هر فرد می‌تواند در زندگی خود داشته باشد. ولی با این حال می‌بینیم داشتن آرامش در این زندگی پر سر و صدای شهری كار چندان آسانی نیست و متاسفانه اغلب مردم به دلیل نبود آن دچار مشكلات عدیده‌ای هستند.

یكی از دلایل این مساله این است كه اغلب ما یاد گرفته‌ایم بیشتر از طرف نیمكره چپ مغز خود استفاده كنیم تا طرف راست كه منبع خلاقیت، معنویت و آرامش است. ذهن ما بیشتر تمایل دارد به سمت خودخواهی، كنترل احساسات رفته و مرتب اعمال و رفتار خود و دیگران را زیرنظر گرفته و نتایج آن را ارزیابی كند. معمولا این بخش از ذهن ما بیشتر به مسایل منفی مانند اتفاقات ناگوار، نگرانی‌ها، قضاوت‌ها، سرزنش و … می‌پردازد و دایما خود را به دلیل كارها و پروژه‌های در دست مورد ملامت قرار می‌دهد. تمام این‌ها مربوط به بخش خودمحوری ذهن ما و یا به عبارتی بخش آسیب‌دیده روحمان بوده كه مرتب احساسات و رفتارمان را تحت كنترل قرار می‌دهد. همان‌طور كه متوجه شدید این بخش دقیقا با آرامش در تضاد است. بنابراین با چنین افكار و رفتاری هرگز نمی‌توان به موفقیت، معنویت و ذهنی آرام دست یافت.

ذهن ما به طور ناخودآگاه به سمت خودخواهی و خودمحوری پیش می‌روند، مگر آنكه خود با ذهنی باز تصمیم بگیریم جهت فكریمان را تعویض كرده و به جای كنترل احساسات و افكار منفی به سوی حقیقت و عشق گام برداریم و آرامش واقعی را به زندگیمان دعوت كنیم. البته به خاطر داشته باشید این عمل یك شبه حاصل نمی‌شود بلكه نیاز به تمرین و ممارست فراوان دارد. بسیاری از افراد سالیان سال مدیتیشن می‌كنند تا بتوانند به این آرامش دست یابند. ولی مشكل اینجاست كه در هنگام مدیتیشن ذهنشان آرام شده و احساس سبكی می‌كنند ولی بعد از مدتی همه چیز تغییر می‌كند و دوباره به حالت اول بازمی‌گردند و می‌خواهند همه چیز را تحت كنترل بگیرند.

آرامش بستگی به ما دارد. اینكه تصمیم بگیریم در طی روز چطور باشیم و چگونه رفتار كنیم. آرام بودن تنها در مدت مدیتیشن حاصل نمی‌شود، بلكه شما می‌توانید با اراده و تصمیم خود در تمام طول روز این حالت را در وجودتان زنده نگاه دارید.

تجربه نشان می‌دهد ذهن ما مرتبا می‌خواهد به مسایلی چون ترس، اضطراب، افسردگی، خشم و … بپردازد. یقینا تا هنگامی‌كه خود این وضع را بپذیریم، اوضاع تغییری نمی‌كند و همه چیز به همان شكل باقی می‌ماند. به عبارتی دیگر تا وقتی‌كه اراده نكنیم در افكارمان نیز تغییری حاصل نمی‌شود. ما باید فرابگیریم آگاهانه و مشتاقانه به سوی عشق و حقیقت گام برداریم تا ذهن و افكارمان نیز به همان سمت و سو پیش رود.

به راستی چه كاری از دست شما برمی‌آید وقتی ذهنتان بر روی ترس‌ها و نگرانی‌ها متمركز شده و در انتها شما را بیمار و افسرده می‌كند؟ به راستی چگونه می‌توانید خود را از شر این افكار بد و منفی نجات دهید و به آرامش دست یابید؟

در مرحله اول باید عزم خود را جزم كنید و با تمام وجود تصمیم بگیرید الگوهای منفی ذهنتان را به دست فراموشی بسپارید و الگوهای مثبت و آرام‌بخش را در طول روز با صدای بلند تكرار كنید تا به تدریج ملكه ذهنتان گردد. گام بعدی این است كه باید یاد بگیرید زخم‌های وجودی خویش را یا خود به شخصه و یا با كمك دیگران التیام بخشید و بعد خود را همان‌طور كه هستید دوست داشته باشید و به خود عشق بورزید. در این‌صورت به زودی در می‌یابید روحی كه در درون شما جاری است روح پاكی بوده كه تنها منشا خوبی‌هاست. بنابراین نباید با منفی‌نگری و كج‌فكری‌ها مسیر آنها تغییر داد.

پس بهتر است از همین لحظه فرا بگیریم آگاهانه فكر كنیم و به دنبال تغییرات مثبت در زندگی خود باشیم تا بتوانیم هرچه سریعتر به سوی آرامش ذهن و روح گام برداریم.

مهتاب علیمرادی

مجله موفقیت – شماره ۱۷۴ – شهریورماه ۸۸

همچنین ببینید

به نظر شما عشق واقعی چگونه است؟

همه ما دوست داریم “عشق” را در زندگی خود تجربه كنیم و به یكدیگر عشق …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر تمایل دارید از آخرین مقالات، فایلهای صوتی و تصویری سرکار خانم مهتاب علیمرادی با اطلاع شوید،‌ کافیست اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

عضویت 
شماره همراه جهت اطلاع‌رسانی توسط سامانه پیامکی می‌باشد.
close-link